CUT THE COSTS – Lean startup även gällande ditt eget kontor

I förra inlägget så pratade vi om ”lean- start up” och att man går igenom en trial and error-period där man ständigt testar sin idé. Alltså, man ska undvika så mycket som möjligt att investera tid och pengar på saker som i slutändan inte slår igenom och att utvecklingen av en idé och företag är mycket praktisk.

Något som också blir otroligt viktigt de första åren när man driver företag är att dra in på så mycket kostnader som möjligt. Exempelvis ha lagerlokal i garaget, låna eller hyra viktiga maskiner/datorer osv. Det är viktigt att inte binda upp likvida medel i tillgångar som inte driver försäljning. Detta är självklart ganska bra att tänka på hela tiden när man driver bolag.

Hyr kontorsmöbler, spara på utgifterna

Ett bra sätt att dra ner på onödigt stora utgifter är att hyra kontorsmöbler. Att öppna ett kontor är ensamt en stor utgift så kan det vara ett smart sätt att minska kostnaderna genom att hyra inredningen så som skrivbord, fåtöljer och konferensmöbler. Därmed kan man förskjuta en stor utgift, som dessutom kommer minska i värde över tid, vilket kan göra stor skillnad på årsredovisningen.

Inte så proffsigt intryck kanske….

Om du dessutom bedriver en verksamhet som kräver proffsigt kundbemötande så kan kontorsinredningen bli en viktig del i hur företaget framstår för kunder och leverantörer. Senare, när ditt företag är ordentligt på fötter så kan du börja fundera på hur du vill göra fortsättningsvis. Vid det laget kanske du även skapat dig en uppfattning på vad du faktiskt behöver i möbelväg.

This entry was posted in Vägledning & Råd. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *