Mycket att tänka på vid husbygge

Om du bestämt dig för att bygga hus så har du bestämt dig för att genomföra något som förmodligen kommer att vara ett av de största projekten i ditt liv. Det är inte alla som har råd eller möjlighet att bygga hus någon gång i sina liv, så du bör vara glad över möjligheten. Det är också många som drömmer om att någon gång i livet kunna bygga hus och väntar på den möjligheten år efter år. Att du nu tagit dig dit är ett stort steg och det är bara att gratulera. Men ta inte för lätt på saken, det är verkligen många saker att tänka på innan du har ditt nybyggda hus färdigt. Framförallt finns det många fällor att falla i om du inte är påläst och smart.

Det första tipset vi vill ge dig som tänker bygga hus är att tänka långsiktigt. Det kanske låter givet och något som du absolut kommer att göra utan problem, men det är vanligt med misstag på det här området. Tänk långsiktigt, och var öppen för förändringar i livet eftersom du inte kan veta exakt hur framtiden ser ut. Försök att se dig och din familj om 5 år och om 10 år. Hur ser era behov ut då? Hur tror du att behoven ser ut och kan du smalna av tillräckligt mycket för att inte riskera missa något viktigt? Det är svårt, speciellt eftersom man inte vill frångå de behoven man som familj har just nu för mycket.

Det andra tipset vi vill ge dig som tänkt bygga hus är att inte bestämma dig för snabbt kring vilka hustillverkare som ni ska anlita. Gå istället på många olika husvisningar av visningshus. Det finns många där ute på marknaden och det är inte säkert att den ni fastnat för är de bästa eller billigaste. Det finns stora möjligheter att pruta ned priset bara genom att visa på vad andra har erbjudit för priser. På det sättet kan ni sluta upp med de hustillverkare som ni ville ha från början, men för ett billigare pris.

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Socialt entreprenörskap

Inom den akademiska världen så kämpar man med att försöka identifiera entreprenörskap och vad en entreprenör gör och vem som är en entreprenör. Förmodligen så finns det lika många definitioner av en entreprenör som det finns människor. Hur som helst så kan man ganska tydligt se två grupper av definitioner. Den första och äldre definitionen knyter entreprenörskap till en person och man försöker hitta olika personlighetsdrag som specificerar en entreprenör. Den mer moderna synen ser entreprenörskap som ett beteende och inte en särskild personlighet. Detta innebär också att entreprenörskap inte är knuten till en person utan alla och allt kan vara entreprenörer, man kan vara entreprenör under en särskild tid men inte nödvändigtvis för alltid.

Många tror att en entreprenör måste tjäna pengar. Man har Steve Jobs och Richard Branson som målbilder och idoler. Men så är inte fallet. Det finns väldigt många entreprenörer som saknar vinst-intresse. Detta kallas för socialt entreprenörskap och kan finnas överallt runt oss. Socialt entreprenörskap har andra motiv än finansiella, oftast strävar man efter att förbättra livssituationer och samhället där man ser att det behövs. Det finns väldigt avancerade organisationer som exempelvis jobbar med medicinsk utrustning, skapar skor av gamla gummirester och skänker till människor i Afrika, etc. Men vi kan finna simplare former av socialt entreprenörskap mycket närmre oss än så, exempelvis i föreningar här i Sverige där man jobbar aktivt med att ge barn och ungdomar en trygg uppväxt som håller dem från kriminella aktiviteter.

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Så skapar du succé – Anställ folk som är bättre än dig själv!

Ett vanligt misstag som många entreprenörer eller egenföretagare gör är att inse vilken styrka det är att ha ett bra team med rätt kompetenser. Precis i början av företagets livstid så är det viktigt att hitta människor som man litar på och som fyller de kompetensluckor som finns. I alla fall om man vill att bolaget ska överleva de mest kritiska åren. För ensam är inte stark och du kommer aldrig ha ork eller kunskapen att göra allt i bolaget själv.

Många erfarna entreprenörer säger detta själva – Anställ de som är bättre än dig. Men, det är inte alltid man kan anställa människor i sitt bolag eftersom det helt enkelt inte finns tillräckligt med finansiella medel. I USA är det väldigt vanligt att man skänker en del av ägandeskapet till de människor som är med från start istället för att betala lön, kanske inte riktigt lika vanligt i Sverige men det förekommer absolut. Men det finns andra sätt att gå också! Ett sätt kan vara att hyra in extern hjälp eller konsultföretag. På så sätt kan du öka antalet konsulttimmar allt eftersom omsättningen i bolaget ökar och kanske tillslut anställa någon för den tjänsten.

Öka din digitala närvaro

Idag ser vi att en stor del av de bolag som startas upp har digital närvaro eller finns bara i digital form. Jag pratar såklart om e-handel, appar och onlinetjänster som fullständigt tar över marknaden. Är du en av dem som startat den här typen av bolag så ska du absolut vända dig till en strategibyrå som kan avlasta dig och samtidigt konsultera dig mot framgång. Det finns en hel del sådana bolag men jag vill tipsa dig om NOGA i Jönköping som är en seriös byrå med kunskap i sökmotoroptimering, annonsering, konverteringsoptimering och sociala medier. Det är många som inte förstår hur viktigt det är att synas online, inte bara existera där och detta kan dem på NOGA verkligen.

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Dörrskyltar till kontoret

Oavsett om du är ute efter dörrskyltar till privata dörrar eller till dörrar på kontoret så är det en bra idé att få en klarar bild om vad du önskar dig innan du beställer. Dörrskyltar används överallt. På ytterdörrar är det viktigt att informera brevbärare och andra gäster om att de befinner sig bakom just din dörr. På kontor är anledningarna egentligen samma sak, men här handlar det mer om att anställda och gäster enkelt ska hitta den person de söker efter.

Dörrskyltar kan vara viktiga för navigationen

Tänk dig att du ska leverera någonting till en person på ett stort kontor. Du vet att du är på rätt våning eller på rätt avdelning, men det finns så många dörrar och kontor att det i princip är omöjligt för dig att hitta rätt. Du kan naturligtvis fråga någon, men du har precis frågat någon på nedre plan vilken våning du ska till. Om bara dörrarna hade haft dörrskyltar så skulle du kunna gå från dörr till dörr tills du hittade rätt. Tänk dig också att du väntar en gäst till ditt kontor, en potentiell kund som du vill göra ett gott intryck på. Nog vill du att han vet var ditt kontor är. Nog vill du att han enkelt ska hitta till dig utan att behöva fråga sig fram flera gånger. Om du är ny på en arbetsplats är det också mycket smidigt för dig att få en uppfattning om arbetsplatsen snabbt om det används dörrskyltar. Det förenklar något enormt.

Rätt utséende och material

Hur dörrskyltarna ska se ut rent utseendemässigt så finns det många olika alternativ att välja mellan. För det första är det materialet som du behöver bestämma. Träskyltar är snygga, men mässingsskyltar ger ett seriöst intryck. Dörrskyltar kan också se olika ut för olika titlar på ett företag. Se till så att du inte gör ett övertramp och har en dörrskylt för lik chefens.

Posted in Vägledning & Råd | Leave a comment

CUT THE COSTS – Lean startup även gällande ditt eget kontor

I förra inlägget så pratade vi om ”lean- start up” och att man går igenom en trial and error-period där man ständigt testar sin idé. Alltså, man ska undvika så mycket som möjligt att investera tid och pengar på saker som i slutändan inte slår igenom och att utvecklingen av en idé och företag är mycket praktisk.

Något som också blir otroligt viktigt de första åren när man driver företag är att dra in på så mycket kostnader som möjligt. Exempelvis ha lagerlokal i garaget, låna eller hyra viktiga maskiner/datorer osv. Det är viktigt att inte binda upp likvida medel i tillgångar som inte driver försäljning. Detta är självklart ganska bra att tänka på hela tiden när man driver bolag.

Hyr kontorsmöbler, spara på utgifterna

Ett bra sätt att dra ner på onödigt stora utgifter är att hyra kontorsmöbler. Att öppna ett kontor är ensamt en stor utgift så kan det vara ett smart sätt att minska kostnaderna genom att hyra inredningen så som skrivbord, fåtöljer och konferensmöbler. Därmed kan man förskjuta en stor utgift, som dessutom kommer minska i värde över tid, vilket kan göra stor skillnad på årsredovisningen.

Inte så proffsigt intryck kanske….

Om du dessutom bedriver en verksamhet som kräver proffsigt kundbemötande så kan kontorsinredningen bli en viktig del i hur företaget framstår för kunder och leverantörer. Senare, när ditt företag är ordentligt på fötter så kan du börja fundera på hur du vill göra fortsättningsvis. Vid det laget kanske du även skapat dig en uppfattning på vad du faktiskt behöver i möbelväg.

Posted in Vägledning & Råd | Leave a comment

Produkter vi gillar: Prynt

Vi hänger ofta och mycket på Kickstarter för vi gillar att se vad för roliga och innovativa idéer som folk har. En av våra nyblivna favoriter är “Prynt” som är en liten grej du kopplar din smartphone till och sen skriver den ut dina bilder direkt från telefonen. Så sjukt smart och rolig grej! Som en modern polaroidkamera. Skaparna av Prynt planerar att produkten ska vara färdig för försäljning i Oktober det här året, så det är ett tag kvar innan vi kommer få fysiskt känna på produkten. Men wow vilken spännande grej!

Läs mer om Prynt här!

Posted in Kul | Leave a comment

Affärsplanen är omodern!

Traditionellt så brukar entreprenörskap handla om att ta fram en företagsidé som det sedan ska göras ofantliga mängder research på som ska sammanställas i en affärsplan på ca 50-100 sidor. Därefter går man till banken eller investeraren för att finansiera idén och starta upp den. Detta är en lång process som ibland tar år för människor att färdigställa utan att ens ha testat om det faktiskt finns en marknad för företagsidén.

Därför pratar man nu allt mer om “lean startup” vilket innebär att man sätter igång och testar företagsidén direkt från start. Man låter alltså “researchfasen” innehålla praktiska element där man går ut till kunden och pratar om sin idé eller visar en prototyp för att få information om marknaden. Varför? Därför slutprodukten ser sällan ut som ursprungsidén därför man har antagit en del hypoteser utan att veta dess korrekthet. Det kan alltså bli döden för företagsidén och då har man lagt otroligt mycket tid på något som aldrig sattes till verket. Lean start-up innebär “trial and error”, man testar, analyserar resultatet, förändrar idén, testar igen osv.

När man har kommit längre in i processen att utveckla sin idé och sitt företag, då kan man sätta sig ner och skriva sin affärsplan. Under tiden så brukar man prata om ett simplare sätt att kartlägga sin idé och sina hypoteser som inte kräver lika mycket arbete och är lättare att revidera under tidens gång. Denna modell brukar man kalla för “the business model canvas” och förklaras i videon här nedan. Så om du sitter och kämpar med en affärsplan i detta nu så stanna genast upp och se videon!

Posted in Vägledning & Råd | Leave a comment

Fyra saker vi kan lära oss av Silicon Valley

Vi på n3prenor älskar Silicon Valley och det finns ett ganska bra utbildningsvärde i denna komediserie också. Så har ni missat Silicon Valley så är det helt klart ett tips från oss!

1. Företagsnamnet är viktigt

Företagsnamnet blir ofta ditt varumärke, välj det med omsorg. Se också till så att ditt tilltänkta namn inte redan är upptaget eller kan förknippas med en annan verksamhet.

2. Du måste investera tid och pengar i början

Det som blir Pied Piper är ett gäng tech-killar som bor hos en inkubator billigt för att i gengälld ge en liten procent i deras start-up. De bor billigt och jobbar på sina idéer vid sidan av sitt vanliga jobb i förhoppningen om att en dag hitta produkten som kan slå igenom på riktigt. Så här ser verkligheten ut för många entreprenörer: man måste investera tid och pengar i sin idé även när andra inte gör det.

3. Arbeta med rätt folk

I Silicon Valley stöter man på många personer som kanske inte är Pied Pipers bästa. Det är viktigt att arbeta med folk man kan lita på men också människor som är kompetenta och villiga att jobba hårt för att ta företaget framåt.

4. Produkten är inte allt

Att tro att man har hittat den bästa produkten och att allt har löst sig därefter är fel. Produkten är bara en liten del av företagandet. Gör din produkt användarvänlig och sälj in konceptet på ett snyggt och effektivt sätt. Vad är kundens “pain” och hur löser din produkt den smärtan? I Silicon Valley så misslyckas Pied Piper med detta och investerare vill plötsligt göra något helt annat av tekniken de har.

Posted in Kul | Leave a comment

Så blir du proffs på att pitcha din företagsidé

När du har kommit igång med din företagsidé är det superviktigt att lära sig att presentera den på ett proffsigt sätt. Det kräver en viss struktur och planering men det är också bra att öva in din pitch så att du kan den helt utantill. I affärsvärlden pratar man om “elevator pitch” eller “hisspitch” på svenska som innebär att du helt enkelt ska kunna presentera din idé för en person under en hissfärd. I Sverige finns det väll inte jättemånga hissfärder som tar mer än en minut, men man brukar pratar om att en hisspitch är runt 2 minuter lång. Men hur ska man strukturera en hisspitch och vad är viktigt att den innehåller? Det finns ett koncept som kallas för NABC-pitch (Need, approach, benefit & competition) och den ska vi nu presentera. Tänk på att det är viktigt att man stärker sina argument med fakta och det kräver en hel del researh.

Här är ett exempel på en NABC-pitch

Need

Första delen av din pitch kallas för “need” och det är här du ska förklara ett problem som du anser att de flesta möter i din vardag. En del benämner detta som “pains” alltså, bekymmer eller smärtor.

Exempel: De flesta människor har problem att lämna sin bil till verkstaden under vardagar då de inte har tid att sitta kvar och vänta på att få den lagad.

Tidsåtgång: 30sek

Approach

Efter att du har förklarat att det finns ett stort problem som de flesta möter så är det dags att förklara hur du kan lätta detta bekymmer för någon. Det är i den här delen du förklarar hur din verksamhet fungerar eller kommer att fungera.

Exempel: På din bilverkstad så kommer du att erbjuda kunderna en hyrbil, helt kostnadsfritt, som de kan använda medan deras bil lagas.

Tidsåtgång: 30sek

Benefit

När du har förklarat din kärnverksamhet så har du nu möjlighet att berätta vilka fördelar din verksamhet har. Du binder alltså ihop need och approach och förklarar dina “painkillers” och har möjlighet att argumentera för din idé.

Exempel: Fördelen för kunden är att de nu kan lämna in bilen på verkstaden utan att de behöver sitta kvar och vänta eller åka kollektivt för att ta sig tillbaka till jobbet. Hyrbilarna är självklart stripade med företagets namn, telefon-nr och erbjudande “laga din bil, låna bil helt kostnadsfritt under tiden”. På så sätt så marknadsförs ditt företag också på ett väldigt kostnadseffektivt sätt.

Tidsåtgång: 30sek

Competition

Såhär långt in i pitchen så kanske allt verkar väldigt logiskt. Men den här sista delen av pitchen är kanske lite mer knepig att förstå: Du ska nu berätta om andra företag som bedriver liknande, konkurrerande verksamhet än du. Detta är viktigt för att visa att du har gjort research på dina konkurrenter. Självklart så ska du ju även förklara vad du gör som inte dem gör för att visa att du har möjlighet att ta dig in på marknaden.

Tidsåtgång: 30sek

Posted in Vägledning & Råd | Leave a comment

Vad är en inkubator?

vägledningNär man pratar om entreprenörskap och start-ups så kommer ofta ordet “inkubator” på tal. Men vad är det egentligen? Wikipedia skriver att “en inkubator är en organisation med syfte att främja och underlätta nystartade företags väg mot tillväxt och lönsamhet”. Vilket vi på n3prenor tycker är en väldigt bra beskrivning. En inkubator är alltså namnet på en organisation som kan hjälpa dig på din väg mot lönsamhet. De flesta inkubatorer har en koppling till högskola eller universitet men är ofta öppna för alla att kontakta. Här är en lista på några av de stora inkubatorerna i Sverige:

  • Chalmers Innovation, Göteborg
  • Sting, Stockholm
  • Lead, Linköping
  • E-commerce Park, Helsingborg
  • Science Park, Jönköping
  • Min, Malmö
  • Uppsala Innovation Centre, Uppsala
  • Arctic Business Incubator, Luleå

Ett företags start-up fas kan se så himla olika ut. Vissa kommer till en inkubator med en idé medan andra kanske har kommit längre i processen. Inkubatorerna kan hjälpa dig att komma i kontakt med partners, leverantörer, investerare m.m. och kanske inkubatorns främsta styrka. Du kan också få hjälp med adminstrativa processer som att registrera ditt bolag, skiva en affärsplan och lära dig pitcha din idé. Det finns inkubatorer som kräver en viss ägarandel i bolaget men de flesta gör inte det då de drivs i kommunalt regi. De som kräver en ägarandel är oftast inkubatorer som även har möjlighet att gå in med finansiella medel och investera i din idé.

Posted in Vägledning & Råd | Leave a comment