Namnbrickor som företagare

Det finns flera situationer som företagare där det kan vara smidigt att använda sig av namnbrickor. När man representerar ett företag vill man att de man träffar ska komma ihåg vad man heter eftersom att det kan leda till att de senare kontaktar en för att prata vidare.

 

Många tänker att det räcker att ha ett sätt att kontakta företaget. För vissa kan det räcka, men de flesta känner sig mer manade att kontakta någon som man vet vad de heter. Genom att veta namnet på den man kontaktar är det lättare att känna att man redan har en relation till den man pratar med. Det är lätt att med hjälp av en namnbricka höja chansen att de man träffar kommer ihåg vad man heter och på så sätt blir mer övertygade om att kontakta företaget.

 

När man är i en situation där man representerar företaget kan det därför vara bra att ha en namnbricka. Framförallt är det bra på platser där det befinner sig mycket folk. Exempelvis om man ska representera företaget på ett mingel eller vid en mässa. Det är mycket folk och besökarna träffar många nya människor under tiden de är där. Genom att bära en namnbricka under tillfällen som dessa blir det lättare för de potentiella kunderna att komma ihåg namnet och därmed känner de sig mer trygga i att sedan kontakta företaget.

 

I vissa situationer kan det också vara så att företaget står i fokus, exempelvis vid en presentation eller ett seminarium som anordnas. I dessa situationer kan en namnbricka hjälpa till med att folk vet var de ska vända sig i företaget. Exempelvis en presentation om ett speciellt område inom företaget. Om personen som presenterar är ansvarig för just detta området, kan en namnbricka hjälpa de som ser presentation med att veta vem de ska fråga efter om de senare kontaktar företaget.

 

Det finns alltså flera situationer där du som representant för ett företag kan gynnas av att bära en namnbricka. Det kan vara värt att tänka på det tills nästa gång det blir dags att representera företaget.

Posted in Vägledning & Råd | Leave a comment

Stallpellets för företag

Hästvärlden erbjuder en hel del möjligheter för företag att kunna tjäna pengar. Du kan äga och driva stall där du sedan hyr ut hästboxar till hyresgäster. Det finns flera olika företag som tillverkar och producerar kläder för ridsport. Olika företag som producerar stallinredning. Sist, men inte minst, så finns det företag som säljer stallpellets. Detta är precis vad detta blogginlägget kommer att behandla.

 

Företag som tillverkar stallpellets är inte särskilt många. Det är en produkt som kan gynna både företag och hästägare. Produkten har flera positiva egenskaper när det kommer till både tillverkning och för hästar såväl som deras ägare. Dessa positiva egenskaper inkluderar att produkten är naturlig och svensktillverkad. Att stallpellets dammar minimalt på grund av att man vattnar materialet. Det är enkelt att hantera och lagra, vilket gör att du kan spara tid och pengar.

 

Stallpellets skiljer sig en del från sin kusin värmepellets och det gäller att inte blanda ihop de två. Tillverkade med omtanke och för användning som djurströ. Stallpellets pressas ihop för att kostnaderna vid frakt ska minimeras och för att det ska vara enklare att lagra materialet. När du sedan häller vatten på materialet så tillsätter du fukten och därför expanderar materialet. Den höga uppsugningsförmågan ser till att det går snabbt när du väl har tillsatt vattnet. Pelletsen består av finmalt sågspån.

 

Här på n3prenor (entreprenör) är vi intresserade av allt som har med svenskt näringsliv att göra. Vi tar ofta och gärna tempen på olika sorters trender, företagande och aktuella nyheter i Sverige. I detta inlägget har vi tagit tempen på pellets och vad det är. Se nedan för vår slutkommentar och denna bloggens åsikt inom ämnet.

 

Villapellets är ett känt fenomen och med tanke på alla positiva fördelarna så är det denna bloggens åsikt att stallpellets är framtiden inom hästvärlden och är definitivt här för att stanna.

Posted in Uncategorized | Tagged | Leave a comment

Vikten av att göra kundundersökningar

Om du är en entreprenör med ett ny idé så är något av det viktigaste du kan göra att förstå dina potentiella kunder. Är verkligen personer intresserade av min produkt eller tjänst? Finns det bättre alternativ som är mer prisvärda? Vad är det egentligen som gör min produkt eller tjänst attraktiv? Om du inte rean har en ganska klar bild av dessa frågor så är det dags att gå tillbaka till ritbordet en kort stund.

Att göra en kundundersökning ligger i toppen av de saker som bara måste genomföras. Att göra dem kontinuerligt under din produkt eller tjänsts livstid kommer att löna av sig väldeliga. Du bör först göra en egen undersökning innan du lanserar en produkt eller tjänst bara för att se om det finns ett intresse. Om du lyckas lansera och din produkt börjar bli etablerad kan det vara dags att göra en ytterligare kundundersökning.

Om du stannar och blir nöjd med vad du har så kan du garanterat räkna med att någon kommer att ta stafettpinnen ifrån dig. Affärsvärlden är stenhård; ju mer information du har om vad dina kunder och potentiella kunder har för åsikter om din produkt eller tjänst är något som är ofantligt värdefullt. Kunskap är makt som det brukar sägas. Om du kontinuerligt får in bra information så kommer du ha ett övertag gentemot dina konkurrenter.

Utan kunder som köper din produkt eller tjänst så blir det väldigt svårt att överleva. Tänk vad värdefullt det skulle vara att få veta vad dina kunder tänker när de hör om ditt varumärke. Vad de har för första reaktion när de ser din produkt. Eller hur de använder din produkt. Med denna informationen så är det mycket enklare att utveckla en produkt eller tjänst än att istället bara gissa. För ditt företags välmående och framtida överlevnad så gör det dig gott att göra en kundundersökning.

Posted in Vägledning & Råd | Leave a comment

Mycket att tänka på vid husbygge

Om du bestämt dig för att bygga hus så har du bestämt dig för att genomföra något som förmodligen kommer att vara ett av de största projekten i ditt liv. Det är inte alla som har råd eller möjlighet att bygga hus någon gång i sina liv, så du bör vara glad över möjligheten. Det är också många som drömmer om att någon gång i livet kunna bygga hus och väntar på den möjligheten år efter år. Att du nu tagit dig dit är ett stort steg och det är bara att gratulera. Men ta inte för lätt på saken, det är verkligen många saker att tänka på innan du har ditt nybyggda hus färdigt. Framförallt finns det många fällor att falla i om du inte är påläst och smart.

Det första tipset vi vill ge dig som tänker bygga hus är att tänka långsiktigt. Det kanske låter givet och något som du absolut kommer att göra utan problem, men det är vanligt med misstag på det här området. Tänk långsiktigt, och var öppen för förändringar i livet eftersom du inte kan veta exakt hur framtiden ser ut. Försök att se dig och din familj om 5 år och om 10 år. Hur ser era behov ut då? Hur tror du att behoven ser ut och kan du smalna av tillräckligt mycket för att inte riskera missa något viktigt? Det är svårt, speciellt eftersom man inte vill frångå de behoven man som familj har just nu för mycket.

Det andra tipset vi vill ge dig som tänkt bygga hus är att inte bestämma dig för snabbt kring vilka hustillverkare som ni ska anlita. Gå istället på många olika husvisningar av visningshus. Det finns många där ute på marknaden och det är inte säkert att den ni fastnat för är de bästa eller billigaste. Det finns stora möjligheter att pruta ned priset bara genom att visa på vad andra har erbjudit för priser. På det sättet kan ni sluta upp med de hustillverkare som ni ville ha från början, men för ett billigare pris.

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Socialt entreprenörskap

Inom den akademiska världen så kämpar man med att försöka identifiera entreprenörskap och vad en entreprenör gör och vem som är en entreprenör. Förmodligen så finns det lika många definitioner av en entreprenör som det finns människor. Hur som helst så kan man ganska tydligt se två grupper av definitioner. Den första och äldre definitionen knyter entreprenörskap till en person och man försöker hitta olika personlighetsdrag som specificerar en entreprenör. Den mer moderna synen ser entreprenörskap som ett beteende och inte en särskild personlighet. Detta innebär också att entreprenörskap inte är knuten till en person utan alla och allt kan vara entreprenörer, man kan vara entreprenör under en särskild tid men inte nödvändigtvis för alltid.

Många tror att en entreprenör måste tjäna pengar. Man har Steve Jobs och Richard Branson som målbilder och idoler. Men så är inte fallet. Det finns väldigt många entreprenörer som saknar vinst-intresse. Detta kallas för socialt entreprenörskap och kan finnas överallt runt oss. Socialt entreprenörskap har andra motiv än finansiella, oftast strävar man efter att förbättra livssituationer och samhället där man ser att det behövs. Det finns väldigt avancerade organisationer som exempelvis jobbar med medicinsk utrustning, skapar skor av gamla gummirester och skänker till människor i Afrika, etc. Men vi kan finna simplare former av socialt entreprenörskap mycket närmre oss än så, exempelvis i föreningar här i Sverige där man jobbar aktivt med att ge barn och ungdomar en trygg uppväxt som håller dem från kriminella aktiviteter.

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Så skapar du succé – Anställ folk som är bättre än dig själv!

Ett vanligt misstag som många entreprenörer eller egenföretagare gör är att inse vilken styrka det är att ha ett bra team med rätt kompetenser. Precis i början av företagets livstid så är det viktigt att hitta människor som man litar på och som fyller de kompetensluckor som finns. I alla fall om man vill att bolaget ska överleva de mest kritiska åren. För ensam är inte stark och du kommer aldrig ha ork eller kunskapen att göra allt i bolaget själv.

Många erfarna entreprenörer säger detta själva – Anställ de som är bättre än dig. Men, det är inte alltid man kan anställa människor i sitt bolag eftersom det helt enkelt inte finns tillräckligt med finansiella medel. I USA är det väldigt vanligt att man skänker en del av ägandeskapet till de människor som är med från start istället för att betala lön, kanske inte riktigt lika vanligt i Sverige men det förekommer absolut. Men det finns andra sätt att gå också! Ett sätt kan vara att hyra in extern hjälp eller konsultföretag. På så sätt kan du öka antalet konsulttimmar allt eftersom omsättningen i bolaget ökar och kanske tillslut anställa någon för den tjänsten.

Öka din digitala närvaro

Idag ser vi att en stor del av de bolag som startas upp har digital närvaro eller finns bara i digital form. Jag pratar såklart om e-handel, appar och onlinetjänster som fullständigt tar över marknaden. Är du en av dem som startat den här typen av bolag så ska du absolut vända dig till en strategibyrå som kan avlasta dig och samtidigt konsultera dig mot framgång. Det finns en hel del sådana bolag men jag vill tipsa dig om NOGA i Jönköping som är en seriös byrå med kunskap i sökmotoroptimering, annonsering, konverteringsoptimering och sociala medier. Det är många som inte förstår hur viktigt det är att synas online, inte bara existera där och detta kan dem på NOGA verkligen.

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Dörrskyltar till kontoret

Oavsett om du är ute efter dörrskyltar till privata dörrar eller till dörrar på kontoret så är det en bra idé att få en klarar bild om vad du önskar dig innan du beställer. Dörrskyltar används överallt. På ytterdörrar är det viktigt att informera brevbärare och andra gäster om att de befinner sig bakom just din dörr. På kontor är anledningarna egentligen samma sak, men här handlar det mer om att anställda och gäster enkelt ska hitta den person de söker efter.

Dörrskyltar kan vara viktiga för navigationen

Tänk dig att du ska leverera någonting till en person på ett stort kontor. Du vet att du är på rätt våning eller på rätt avdelning, men det finns så många dörrar och kontor att det i princip är omöjligt för dig att hitta rätt. Du kan naturligtvis fråga någon, men du har precis frågat någon på nedre plan vilken våning du ska till. Om bara dörrarna hade haft dörrskyltar så skulle du kunna gå från dörr till dörr tills du hittade rätt. Tänk dig också att du väntar en gäst till ditt kontor, en potentiell kund som du vill göra ett gott intryck på. Nog vill du att han vet var ditt kontor är. Nog vill du att han enkelt ska hitta till dig utan att behöva fråga sig fram flera gånger. Om du är ny på en arbetsplats är det också mycket smidigt för dig att få en uppfattning om arbetsplatsen snabbt om det används dörrskyltar. Det förenklar något enormt.

Rätt utséende och material

Hur dörrskyltarna ska se ut rent utseendemässigt så finns det många olika alternativ att välja mellan. För det första är det materialet som du behöver bestämma. Träskyltar är snygga, men mässingsskyltar ger ett seriöst intryck. Dörrskyltar kan också se olika ut för olika titlar på ett företag. Se till så att du inte gör ett övertramp och har en dörrskylt för lik chefens.

Posted in Vägledning & Råd | Leave a comment

CUT THE COSTS – Lean startup även gällande ditt eget kontor

I förra inlägget så pratade vi om ”lean- start up” och att man går igenom en trial and error-period där man ständigt testar sin idé. Alltså, man ska undvika så mycket som möjligt att investera tid och pengar på saker som i slutändan inte slår igenom och att utvecklingen av en idé och företag är mycket praktisk.

Något som också blir otroligt viktigt de första åren när man driver företag är att dra in på så mycket kostnader som möjligt. Exempelvis ha lagerlokal i garaget, låna eller hyra viktiga maskiner/datorer osv. Det är viktigt att inte binda upp likvida medel i tillgångar som inte driver försäljning. Detta är självklart ganska bra att tänka på hela tiden när man driver bolag.

Hyr kontorsmöbler, spara på utgifterna

Ett bra sätt att dra ner på onödigt stora utgifter är att hyra kontorsmöbler. Att öppna ett kontor är ensamt en stor utgift så kan det vara ett smart sätt att minska kostnaderna genom att hyra inredningen så som skrivbord, fåtöljer och konferensmöbler. Därmed kan man förskjuta en stor utgift, som dessutom kommer minska i värde över tid, vilket kan göra stor skillnad på årsredovisningen.

Inte så proffsigt intryck kanske….

Om du dessutom bedriver en verksamhet som kräver proffsigt kundbemötande så kan kontorsinredningen bli en viktig del i hur företaget framstår för kunder och leverantörer. Senare, när ditt företag är ordentligt på fötter så kan du börja fundera på hur du vill göra fortsättningsvis. Vid det laget kanske du även skapat dig en uppfattning på vad du faktiskt behöver i möbelväg.

Posted in Vägledning & Råd | Leave a comment

Produkter vi gillar: Prynt

Vi hänger ofta och mycket på Kickstarter för vi gillar att se vad för roliga och innovativa idéer som folk har. En av våra nyblivna favoriter är “Prynt” som är en liten grej du kopplar din smartphone till och sen skriver den ut dina bilder direkt från telefonen. Så sjukt smart och rolig grej! Som en modern polaroidkamera. Skaparna av Prynt planerar att produkten ska vara färdig för försäljning i Oktober det här året, så det är ett tag kvar innan vi kommer få fysiskt känna på produkten. Men wow vilken spännande grej!

Läs mer om Prynt här!

Posted in Kul | Leave a comment

Affärsplanen är omodern!

Traditionellt så brukar entreprenörskap handla om att ta fram en företagsidé som det sedan ska göras ofantliga mängder research på som ska sammanställas i en affärsplan på ca 50-100 sidor. Därefter går man till banken eller investeraren för att finansiera idén och starta upp den. Detta är en lång process som ibland tar år för människor att färdigställa utan att ens ha testat om det faktiskt finns en marknad för företagsidén.

Därför pratar man nu allt mer om “lean startup” vilket innebär att man sätter igång och testar företagsidén direkt från start. Man låter alltså “researchfasen” innehålla praktiska element där man går ut till kunden och pratar om sin idé eller visar en prototyp för att få information om marknaden. Varför? Därför slutprodukten ser sällan ut som ursprungsidén därför man har antagit en del hypoteser utan att veta dess korrekthet. Det kan alltså bli döden för företagsidén och då har man lagt otroligt mycket tid på något som aldrig sattes till verket. Lean start-up innebär “trial and error”, man testar, analyserar resultatet, förändrar idén, testar igen osv.

När man har kommit längre in i processen att utveckla sin idé och sitt företag, då kan man sätta sig ner och skriva sin affärsplan. Under tiden så brukar man prata om ett simplare sätt att kartlägga sin idé och sina hypoteser som inte kräver lika mycket arbete och är lättare att revidera under tidens gång. Denna modell brukar man kalla för “the business model canvas” och förklaras i videon här nedan. Så om du sitter och kämpar med en affärsplan i detta nu så stanna genast upp och se videon!

Posted in Vägledning & Råd | Leave a comment